Pages

Näppynaaman tarina ja seuraava oljenkorsi

Mulla on tosi huono iho. Murkkuikä aikoinaan toi näpyt mun kasvoille, ja siinä ne on siitä lähtien pysyneet. Pahojen epäpuhtauksien ja ajoittaisen rasvoittumisen lisäksi, entisenä atoopikkona kärsin toki myös herkän ihoni voimakkaasta pintakuivumisesta.

Mikään määrä ihonhoitoa ei ole toistaiseksi ongelmaa saanut kokonaan kaikkoamaan. Aloitin näppyjenhoidon legendaarisella Clearasilillä, siitä etenin muutamaankin eri kosmetologin suosittelemaan tuotesarjaan (joiden nimiä en enää muista), kokeilin ihotautilääkärin suosituksesta Euceriniä, toisen suosituksesta ihan vain ph-neutraalia pesunestettä ja kolmannen ehdotuksesta Vichyn tuotteita. Palasin neutraaliin pesunesteeseen ja perusvoiteeseen. Ja kymmenen vuoden venkslaamisen jälkeen oon edelleen näppynaama.

Äiti on ollut aina ihana ja maksanut kaikki kosmeotologikäynnit, kaikki kokeillut tuotesarjat, ihotautilääkärit ja lääkekuurit. Mun iho on ollut välillä nimittäin niin paha, että oon hakeutunut ihotautilääkärille isolta osin sen kivun takia. Olen kokeillut yhtä sun toista hoitoa ja muutamaa pitkää antibioottikuuriakin. Kerran jopa lääkärin suosittelemana tuplasti nomaalia kestoa pidempääkin kuuria. Iho parani kyllä jonkin verran, mutta palasi lähtöpisteeseen kuurin lopettamisen jälkeen. Puolen vuoden antibioottikuurin aikana parhaiten lähti vastustuskyky. E-pillerit parantavat vähän ihoa, mutta ei niidenkään avulla ongelma häviä.

Ihotautilääkäri ehdotti mulle jo Roaccutan -hoitoakin, mutta harkinnan jälkeen kieltäydyin. Hoito, joka vaatisi kuukausittaista terveysasemalla raskaustestissä käyntiä, koska on äärimmäisen vaarallinen sikiölle, kuulostaa vähän turhan rajulta. Vaikkei vauvaa ole suunnitteilla, totesin, etten halua omaakaan kroppaani sellaiselle altistaa.

Toissa viikolla sanoin äidille, että oon taas kerran aloittanut äärimmäisen huolellisen ihon hoitamisen uuden tuotesarjan kera. Tällä kertaa vuorossa on Lumene, jonka kosteuttavan puhdistusvoiteen ja kasvoveden hankin joku aika sitten (hinnasta lahjoitettiin vielä Roosa-nauha säätiölle jokunen roponen). Lisäksi onni potkaisi mua, kun löysin Sokoksen 3+1 päiviltä puoleen hintaan Lumenen päivä- ja yövoiteet. Lumenen kosmetologi suositteli tuotesarjojen ristiinkäyttämistä - ei ole tarvetta jumiutua vaan yhteen sarjaan, vaan eri sarjoista voi valita eri tuotteita omia tarpeita vastaamaan. Kosmetologit suosittelevatkin mulle aina voimakasta kosteutusta iltaisin ja vähän vähemmän raskasta hoitoa aamuun, joten sekoittaminen tuntui järkevältä ratkaisulta.


Nyt olen kahden viikon ajan jaksanut hoitaa nassua näillä tuotteilla yhtään lipsumatta. Kasvot puhdistetaan joka ilta puhdistusaineella ja kasvovedellä, oli kasvoilla meikkiä eli ei. Yövoide kasvoille joka yöksi. Aamulla riittää vesipesu, kasvovesi ja päivävoide. Kerran viikossa lisäksi kuorinta ja kasvonaamio. 

Niin ja yksi ihan ehdoton sääntö - ihoa ei näprätä! Paha tapani on näprätä finnejä puristella mustapäitä, vaikka niin ei todellakaan saisi tehdä. Lisäksi koitan aina muistuttaa itseäni, että esim. opiskellessa ei saa hieroa sormilla leuan, ohimoiden tai otsan ihoa. Pöpöjä siinä vain ihoonsa siirtää. Tämä ihon kosketteleminen vaatii vielä paljon lisää opettelemista, mutta näpräämishimon olen saanut hallittua - kunnes eilen oli pakko päästä käsiksi muutamaan mustapäähän. Ja jokaiseen näpräämääni kohtaan tuli punainen, ärtynyt patti. Arrrrgggh. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Tätä eilistä takaiskua lukuunottamatta tilanne on kaikesta tästä panostuksestani johtuen ollut ihan hyvä. Olen suorastaan varvovaisen innoissani. Tuskinpa tämäkään tuotesarja saa ihoani kristallinkirkkaaksi ja putipuhtaaksi, mutta jos se saisi ongelman edes haltuun, niin ettei isoja, kipeästi tulehtuneita näppyjä muodostuisi, olisin enemmän kuin onnellinen.


Tekisi niin mieli jo hihkua tämän rutiinin toimimisesta, mutta taidanpa odottaa ja tarkkailla ihoa vielä ainakin marraskuun loppupuolelle ennen suurempia voitonjuhlia. Voi kunpa tämä toimisi....

10 Kommenttia

  1. Paljon vertaistukea! Itellä keltarauhashormooni on ollut pelastus ihoon, mutta niin tiedän ton tunteen sitä ennen kun aina uusiin tuotteisiin vaihtaminen tai antibioottikuuri antoi uutta toivoa, joka yleensä aina sammui ja näpyt jäi. Itsellekin roacuttan on käynyt mielessä mutta en kans siihen halunnut lähteä.

    Toivottavasti lumene alkaa tuntumaan hyvältä. Itse käytän kuolleenmeren tuotteita ja oon kyllä tykännyt! Niiden mineraalit tekee hyvää.

    Ja yks ihan ykköskonsti saada iho näyttämään paremmalta on oikeanlainen valo vessaan! Liian kirkas loisteputkivalo näyttää joka näpyn ja niitä on mahdoton vastustaa. Nyt muuton jälkeen omistetaan taas vuoden jälkeen kirkas lamppu joka näyttää kaiken. Niin enköhän oo saman tien näpräämässä naamaa punasenturvonneeks:( eli note to you and myself: ei laiteta sitä lamppua päälle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana pitkä kommentti! Mua hieman ahdistaa hormonien syöminen, eikä nekään ole tosiaan täydellistä pelastusta tuoneet, ja iho palaa aina ennalleen, kun lopettaa.. oon muuten kokeillut noita kuolleen meren tuotteita, mutta ne taisi olla vähän liian rajuja mun iholle, kun iho kirveli ja ärtyi. Mutta mahtavaa kuulla, että sulle on löytynyt sopivat tuotteet!

      Meilläkin on "liian hyvä" valaistus vessassa, eli kaikki pienetkin muhkurat ja epätasaisuudet erottaa kyllä.. täytyy varmaan itsekin alkaa peilailla vähän hämärämmässä valaistuksessa! Ihan mahtavaa! Mutta tuo sun asenne on kyllä niin oikea siinäkin mielessä, että eiköhän mun huono iho häiritse eniten juuri mua itseäni (ja jos jotain muuta häiritsee, niin se on niiden ongelma, ei mun).

      Mun täytyy vielä sanoa, että oon saanu ihan valtavasti niin vilpitöntä iloa siitä, kun oot mulle kommentteja kirjoitellut! Kun ei enää nykyään tunnu missään törmäilevän, niin on mahtavaa, että näät vaivaa käydä mulle kirjottelemassa. Ihanien ihmisten kanssa on aina niin mukavaa vaihtaa ajatuksia <3 Kiitos!!

      Poista
  2. peukut pystyssä et noi toimis=) hihihihi

    VastaaPoista
  3. Kannattaa kokeilla myös hajusteetonta luonnonkosmettiikkaa ja välttää liikaa ihon puhdistamista. JOS nuo ei toimi, mutta peukut pystyssä että toimii!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot kyllä oikeassa tosta liaasta puhdistamisesta! Sen takia en aamulla pesuaineella pesekään, koska eihän iho yön aikana oikeastaan likaannu.

      En ookkaan tainnut vielä yhtään luonnonkosmetiikka sarjaa testata, vaikka hajusteettomia oonkin koittanut. Kiitos kommentistasi ja tsempistäsi! Hyviä pointteja ja mulle tuli vielä hyvä mielikin tästä :)

      Poista
  4. Tulin vastavierailulle lukemaan sun ihonpuhdistuksesta. :) Mä oon myös siirtynyt käyttämään Lumenea ja nyt ei ole tullut sellaisia kipeitä näppyjä niin paljoa, ihan muutamia silloin tällöin vaan. Muutenkin Lumenen tuotteet on ollut positiivinen yllätys. :) Käytän kyllä yöt ja päivät samaa voidetta, ehkä pitäisi ottaa yksi joku kosteuttavampi yökäyttöön.

    Tätä rasvaa on menossa nyt toinen puteli jo ja oon ollut siihen tyytyväinen. Kuivempiin ihon kohtiin oon saattanut laittaa lisäksi jotain toistakin rasvaa. http://www.lumene.com/fi/kasvot/arctic-aqua/24h-tasapainottava-kosteusemulsio

    Kasvojen pesuun oon käyttänyt Burt's Bees putsareita eli ne on luonnonkosmetiikkaa. Oon ollut niihin TODELLA tyytyväinen. :) Pitäisi kokeilla niiden muitakin kasvojenhoitotuotteita, jos vaikka luonnonkosmetiikka auttaisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei voin kyllä ehdottomasti suositella tota Lumenen Sensitive Touch yövoidetta, jos yökäyttöön kaipailet! Näissä tän postauksen kuvissa esiintyvistä voiteista en oo niin ihastunut ollut tuohon Pure Radiance päivävoiteeseen, mutta tuo Sensitive Touch yövoide on aivan ihanaa - joka ilta ootan kasvojenpesua, että saa sitten laittaa tota! :D Tosi kosteuttavaa ja ihanan pehmeää, mutta ei yhtään lismaiseksi tai tahmaksi jättävää.

      Mun täytyy kyllä ehkä seuraavaksi kokeilla päiväkäyttöön sitten tuota sun suosittelemaa Arctic Aquaa, toi nykyinen päivävoide, kun ei tosiaan oo oikein mun nassulle ollut erityisen hyvä.

      Ja tuossa ylläkin joku jo suositteli luonnon kosmetiikkaa - ehkä putsareiden loppuessa munkin täytyy sit kokeilla sitä. Samassa kommentissa Anonyymi oli muuten myös maininnut hyvän pointin siitä, ettei ihoa saisi liikaa pestä, putsailla ja jynssäillä, iho saattaa vaan ärsyyntyä enemmän!

      Poista
    2. Joo liikaa ei saa jynssätä, sen takia en pese kanssa aamuisin naamaa pesuaineella. Mutta suosittelen kokeilemaan noita Burts Beesin pesuaineita. Netistä tilattuna melko samaa hintaluokkaa kuin Lumenet. :)

      Poista
    3. Täytyy kyllä ihan kirjoittaa ylös, että muistan niin tehdä kun edelliset loppuu. Kiitos vielä vinkistä! :)

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.