Pages

DIY: Itse ommeltu pitsihame

Tiedättehän sen perinteen, että jos karkauspäivänä nainen kosii ja saa mieheltä pakit, mies on hamekankaat velkaa? Viime vuonnahan oli karkausvuosi, ja minä romanttinen nainen kun olen, tuikkasin 29.2.2012 aamutuimaan Roomasta Jyväskylää kohti tekstiviestin, jossa luki: "Mennäks naikkariin?" Tarkkaa vastausta mulla ei valitettavasti ole tallessa, mutta se oli kutakuinkin: "Erittäin houkutteleva tarjous, mutta olen kuullut että olisi kuulemma viisainta kieltäytyä. Pahoittelen!"

Näiden sydämenmurskaavien pakkien jälkeen mun miekkonen oli mulle hame kankaat auki. Ja sitten heti perään, syyskuussa 2013 vihdoin suunnattiin yhdessä Eurokankaaseen hamekankaita valkkaamaan. Sain valita ihan mitä tahansa, joten tietenkin valitsin ihanaa pitsiä, joita metrihintansa vuoksi yleensä tyydyn katselemaan vain haikaillen.

IMG_0699

Ihanan beigen kukkapitsin alle valitsin hieman vaaleampaa, ohutta taftia, josta tein hieman lyhyemmän alushameen, jotta pitsin ihana reuna pääsisi oikeuksiinsa. Pitsin ompeleminen oli aika hermoja raastavaa, mutta olin päättänyt tehdä tästä hameesta hyvän, joten alennuin jopa purkamaan. Ihan vaan tiedoksenne, että minähän puran ompeleita lähes tulkoon vain aseella uhattaessa. 

Tässä projektissa mun sovitusnukke Dianasta oli todellakin hyötyä! Sen päällä oli helppo mallailla pitsin kuvioita ja sitä, kuinka hameesta saa sopivasti istuvan. Ja ihanahan siitä tuli! En vois olla tyytyväisempi. Olin ensin ajatellut tehdä hieman matalamman vyötärön, mutta kaavoja piirrellessä tuumasin, että kyllä siitä korkeavyötäröinen tulee. Ja tähänkään päätökseen en vois olla tyytyväisempi.

IMG_0742

Kaunis ja ajaton hame, jonka voi pukea mustan trikootopin kanssa vähän arkisemmaksi ja sifonkipuseron kanssa vähän virallisemmaksi. Mallailin tuota ja oranssin sifonkipuseron kanssa ja näyttää muuten tosi kivalta! Ensimmäistä kertaa käyttöön hame pääsi valmistumispäivänään, kun lähdettiin treffeille uudessa asuinkaupungissamme. Siitä illasta ja asusta enemmän turinoita piakkoin!

Mitä tykkäätte mun ompeluksesta? Tai pitsihameista yleensäkin? Minä rakastan niitä! Miten voi olla, että tämä on vasta toinen mun omistama?! 

4 Kommenttia

  1. Vähä hauska toi et kankaat velkaa:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, piti heti ottaa hyöty irti karkauspäivästä ;)

      Lueskelin tän kirjottelemisen jälkeen tästä enemmänkin, niin Englannissa oli kuulemma tapana, että rukkaset saanut kosija sai kirjaimellisesti hansikkaat :D

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.